5G та авіація: безпека передусім!

У гонитві першості в нових технологіях важливо дотримуватися послідовності процесів, проводити детальні вивчення та дослідні роботи. НКРЗІ як орган, відповідальний за частотний менеджмент, у портфоліо якого уже є успішні запуски технологій 3G та 4G, проекти запуску LTE у складних діапазонах зі спільною роботою спецкористувачів та операторів, завжди опирається у своїх рішеннях на фахові дослідження. Зокрема, на науково-дослідні роботи, які визначають сумісність та умови співіснування різних технологій в одному частотному діапазоні або поряд.

Спостерігаємо ситуацію, що склалася у США, де  Федеральна адміністрація авіації (FAA) ініціювала зупинку розгортання мереж 5G у діапазоні 3700-4200 МГц, щоб уникнути масових збоїв у роботі систем повітряного транспорту. Причиною є ймовірність радіозавад з боку мереж 5G радіолокаційному обладнанню, що використовується для заходу літака на посадку в умовах поганої видимості. Це викликало неабиякий скандал, адже минулого року два потужних американських оператора  - AT&T і Verizon - виграли аукціон на ці частоти і викупили майже весь спектр так званого c-band, заплативши за ліцензії близько 80 млрд доларів США.

Наразі вони мають відкласти розгортання мереж до з’ясування ситуації та розроблення Федеральною комісією зв’язку США (FCC) спільно з FAA умов розгортання мереж 5G у зонах аеропортів. Серед таких умов очікується або встановлення буферних зон навколо аеропортів, де розгортання 5G буде заборонено, або зобов’язання щодо зниження потужності і встановлення більш жорстких граничних рівнів сигналу у районах аеропортів.

А що буде у нас в аналогічному випадку?

В Україні (Європейський регіон) для 5G дозволені частоти 3400-3800 МГц. Європейський розподіл включає у верхній частині діапазону смугу 3700-3800 МГц, яка може створювати потенційний ризик для авіаційних систем.  Наразі ведеться підготовка та планується надання цього спектру в користування постачальникам електронних комунікаційних мереж та послуг для розгортання мереж 5G. Під час розробки спільного Плану заходів по впровадженню 5G НКРЗІ неодноразово наголошувала на важливості виконання науково-дослідної роботи для дослідження можливості сумісної роботи радіоелектронних засобів спецкористувачів (це, зокрема, і цивільна авіація) та мереж 5G. І лише переконавшись у відсутності потенційних ризиків, оголошувати та проводити аукціони та надавати операторам право на використання нових технологій.

Безпека передусім!