Роз’яснення НКРЗІ щодо інформації, яка поширюється в тому числі у засобах масової інформації щодо деяких розрахункових такс

Враховуючи, що останнім часом деякими суб’єктами господарювання та організаціями поширюється інформація негативного характеру щодо прийнятого на відкритому засіданні, що відбулось 19.05.2020, рішення НКРЗІ, яке передбачає зниження розрахункових такс за термінацію трафіку на телекомунікаційних мережах операторів рухомого (мобільного) зв’язку, а також у зв’язку із  депутатським зверненням, яке надійшло 04.06.2020 року до НКРЗІ від народного депутата України Олександра Федієнка (відповідь встановленим порядком буде надана), повідомляємо наступне.

Згідно зі статтею 16 Закону України «Про телекомунікації» (далі – Закон) метою державного регулювання у сфері телекомунікацій є максимальне задоволення попиту споживачів на телекомунікаційні послуги, створення сприятливих організаційних та економічних умов для залучення інвестицій, збільшення обсягів послуг та підвищення їх якості, розвитку та модернізації телекомунікаційних мереж з урахуванням інтересів національної безпеки.

Відповідно до повноважень, визначених Законом, НКРЗІ здійснює тарифне регулювання у сфері телекомунікацій та встановлює порядок взаєморозрахунків між операторами телекомунікацій.

Розрахункові такси за послуги пропуску трафіку до телекомунікаційних мереж операторів телекомунікацій з істотною ринковою перевагою на ринках певних телекомунікаційних послуг згідно з пунктом 3 частини другої статті 66 Закону підлягають державному регулюванню шляхом встановлення граничних або фіксованих тарифів.

Згідно з пунктом 2 частини першої статті 57 Закону, зокрема, розрахункові такси за послуги пропуску трафіку визначаються на основі собівартості та з урахуванням прибутковості відповідних послуг, у порядку, затвердженому НКРЗІ.

Порядок установлення розмірів розрахункових такс за послуги пропуску трафіку до телекомунікаційних мереж операторів телекомунікацій з ІРП, затверджено рішенням НКРЗІ від 07.06.2016 № 295 та зареєстровано у Міністерстві юстиції України 05.07.2016 за № 922/29052.

Відповідно до пункту 13 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації, затвердженого Указом Президента України від 23.11.2011 № 1067, рішення НКРЗІ, які є нормативно-правовими актами, не потребують узгодження з іншими органами державної влади, крім випадків, передбачених законом.

Рішення НКРЗІ, які відповідно до Закону є регуляторними актами (крім рішень щодо встановлення тарифів), розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

19 травня 2020 року на засіданні НКРЗІ прийнято рішення, яке передбачає зниження з 01 січня 2021 року розрахункових такс за термінацію міжміського телефонного та рухомого (мобільного) телефонного трафіку на телекомунікаційних мережах операторів телекомунікацій з істотною ринковою перевагою на ринку послуг термінації голосового трафіку на телефонних мережах рухомого (мобільного) зв’язку з 0,12 до 0,08 грн./хв.

При цьому, прийняттю зазначеного рішення передувало проведення НКРЗІ у відповідності до зазначеного Порядку аналізу приведеної собівартості пропуску трафіка до операторів з ІРП на ринках певних телекомунікаційних послуг за результатами діяльності операторів рухомого (мобільного) зв’язку за 2019 рік, а також проведення в НКРЗІ ряду нарад за участі представників операторів рухомого (мобільного) зв’язку, Міністерства цифрової трансформації України та Української Асоціації операторів зв’язку «Телас».

У подальшому прийняте НКРЗІ рішення у встановленому законодавством порядку було подано до Міністерства юстиції України для державної реєстрації.

Що стосується самої процедури прийняття вказаного рішення, інформуємо про те, що встановлення розрахункових такс за послуги пропуску трафіка до телекомунікаційних мереж операторів телекомунікацій з істотною ринковою перевагою на ринках певних телекомунікаційних послуг шляхом прийняття відповідного рішення є повноваженням виключно НКРЗІ. Також відсутні випадки, передбачені чинним законодавством, які б визначали потребу узгодження такого рішення із іншими органами державної влади: таке рішення НКРЗІ розробляється, розглядається, приймається та оприлюднюється без урахування вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

У зв’язку з цим, звертаємо увагу, що жодне з рішень, що були прийняті НКРЗІ стосовно затвердження тарифів на загальнодоступні телекомунікаційні послуги, універсальні послуги поштового зв’язку, послуги надання в користування кабельної каналізації електрозв’язку операторів телекомунікацій та розрахункових такс за послуги пропуску трафіку (у тому числі у 2015, 2016, 2018 та 2019 роках) не направлялись на погодження до державного органу, який реалізує державну регуляторну політику.

Враховуючи вищезазначене, рішення НКРЗІ від 19.05.2020 № 195 «Про внесення змін до Розрахункових такс за послуги пропуску трафіку до телекомунікаційних мереж операторів телекомунікацій з ІРП на ринках послуг пропуску трафіку» прийняте у повній відповідності до законодавства та у подальшому буде оприлюднено, зокрема, шляхом його розміщення на офіційній сторінці НКРЗІ в мережі Інтернет після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.  

Відтак НКРЗІ розраховує на об’єктивний та неупереджений розгляд вказаного рішення НКРЗІ з метою прийняття Міністерством юстиції України рішення про його державну реєстрацію.