Підсумки засідання НКРЗІ від 03 березня 2020 року

Комісія прийняла рішення щодо ліцензування у сфері користування радіочастотним ресурсом України

Відповідно до Закону України «Про радіочастотний ресурс України» щодо користування радіочастотним ресурсом України Комісія видала за заявами дві ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України для широкосмугового радіодоступу (радіозв’язку у системі передавання даних з використанням шумоподібних сигналів) строком на 5 років підприємцям: Морозу М.С. у Полтавській області; Кравчуку А.І. у Вінницькій області.

Комісія видала за заявами суб’єктам господарювання дві ліцензії на додаткову смугу радіочастот строком на 5 років:

  • підприємцю Ліфанову О.В. для широкосмугового радіодоступу (радіозв’язку у системі передавання даних з використанням шумоподібних сигналів) у Житомирській області;
  • ТОВ «ОПТІКНЕТ – НС» для широкосмугового радіодоступу (радіозв’язку у багатоканальних розподільчих системах для передавання та ретрансляції телевізійного зображення, передавання звуку, цифрової інформації) у Полтавській області.

У зв’язку зі зміною місцезнаходження юридичної особи НКРЗІ переоформила ТОВ «МЕГА ЛІНК» дві ліцензії для широкосмугового радіодоступу (радіозв’язку у системі передавання даних з використанням шумоподібних сигналів) у Дніпропетровській області терміном дії по 07.12.2021; у Полтавській області терміном дії по 12.11.2022; дві ліцензії для широкосмугового радіодоступу (радіозв’язку у багатоканальних розподільчих системах для передавання та ретрансляції телевізійного зображення, передавання звуку, цифрової інформації) у Дніпропетровській області терміном дії по 07.12.2021; у Полтавській області терміном дії по 12.11.2022.

У зв’язку зі зменшенням кількості регіонів НКРЗІ переоформила ПрАТ «Київстар» ліцензію для радіорелейного зв’язку у Тернопільській, Кіровоградській, Вінницькій, Дніпропетровській, Закарпатській, Запорізькій областях терміном дії до 20.10.2020.

НКРЗІ продовжила термін дії трьох ліцензій на користування радіочастотним ресурсом України:

  • ПАТ «Укртелеком» - двох ліцензій для радіорелейного зв’язку (радіорелейного зв’язку фіксованої радіослужби): у Харківській області з 19.08.2020 по 18.08.2025; у Вінницькій, Закарпатській, Київській, Полтавській, Сумській, Тернопільській, Хмельницькій, Черкаській областях з 07.07.2020 по 06.07.2025;
  • ПрАТ «ВФ Україна» - для цифрового стільникового радіозв’язку GSM– 900 у м. Київ та 23 регіонах України з 25.03.2021 по 24.03.2036.

Відповідно до пункту 2 частини п’ятої статті 33 Закону України «Про радіочастотний ресурс України» Комісія відмовила ПП «ЗЕУС НЕТ» у видачі ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України для широкосмугового радіодоступу (радіозв’язку у системі передавання даних з використанням шумоподібних сигналів) на території Полтавської області у зв’язку з невиконанням умов електромагнітної сумісності між радіоелектронними засобами (РЕЗ), що зазначені у плані освоєння радіочастотного ресурсу України з іншими РЕЗ.

Відповідно до пункту 3 частини п’ятої статті 33 Закону України «Про радіочастотний ресурс України» Комісія відмовила ПП телерадіокомпанії «АРТІМАКС» у видачі ліцензії на користування радіочастотним ресурсом України для широкосмугового радіодоступу (радіозв’язку у системі передавання даних з використанням шумоподібних сигналів) на території Миколаївської та Кіровоградської областей у зв’язку з недостовірністю даних у документах, поданих заявником для отримання ліцензії.

Відповідно до частини шостої статті 33 Закону України «Про радіочастотний ресурс України» та пункту 3.5 Ліцензійних умов користування радіочастотним ресурсом України, Комісія перенесла терміни початку користування та повного освоєння радіочастотного ресурсу (РЧР) без зміни термінів дії ліцензії на користування РЧР України, виданої ПП «ФАЙВСТАРС ПЛЮС» на підставі наданих документально підтверджених обставин, що не дозволяють своєчасно розпочати користування РЧР.

Про ведення Реєстру РЕЗ та ВП, що можуть застосовуватись на території України у смугах радіочастот загального користування

Відповідно до пунктів 10 - 12 Технічного регламенту радіообладнання, Положення про порядок і форму ведення Реєстру радіоелектронних засобів та випромінювальних пристроїв (далі – Реєстр РЕЗ та ВП), що можуть застосовуватись на території України в смугах радіочастот загального користування, Комісія внесла до розділу І вісім типів радіообладнання: обладнання радіодоступу (радіоінтерфейс передачі даних IEEE 802.11 a/n) – точки доступу  та  безпроводові маршрутизатори торговельної марки «MikroTik», Латвія.

Відповідно до статті 26 Закону України «Про радіочастотний ресурс України», Положення про порядок і форму ведення Реєстру РЕЗ та ВП, що можуть застосовуватись на території України в смугах радіочастот загального користування, розглянувши заяви ТОВ «НВК НОВІТЕК», ТОВ «Хуавей Україна» щодо визначення можливості застосування конкретних типів РЕЗ або ВП на території України та за результатами технічної експертизи з питань забезпечення електромагнітної сумісності типу РЕЗ, Комісія визначила можливим застосування двох заявлених типів РЕЗ на території України: абонентського обладнання радіодоступу – радіотерміналу NB-IoT системи міжнародного рухомого (мобільного) зв’язку IMT (LTE) торгівельної марки Smartico типу Smartico-NB-wM виробництва України; станції базової системи міжнародного рухомого (мобільного) зв’язку IMT (LTE) торгівельної марки Huawei виробництва Китаю.

Про ведення єдиного державного реєстру операторів поштового зв'язку

Відповідно до частини шостої статті 8 Закону України «Про поштовий зв'язок», Порядку ведення єдиного державного реєстру операторів поштового зв’язку, затвердженого рішенням НКРЗІ від 29.11.2016 № 623 і зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 21.12.2016 за № 1679/29809, на підставі повідомлення про внесення інформації до єдиного державного реєстру операторів поштового зв’язку, Комісія внесла інформацію про двох операторів для надання послуг з приймання поштових відправлень; обробки поштових відправлень; перевезення поштових відправлень; доставки (вручення) поштових відправлень ТОВ «КУР'ЄР-СВІТ» на території всієї України, крім анексованих територій та зони проведення ООС; ФОП ЄВТУШЕНКО С.О. на території України, окрім населених пунктів Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, Автономної Республіки Крим та м. Севастополя.

Рішення НКРЗІ щодо регулювання номерного ресурсу

Відповідно до Закону України «Про телекомунікації» та Положення про державне регулювання номерного ресурсу телекомунікаційної мережі загального користування України (далі – Положення), Комісія виділила за заявами номерний ресурс з видачею відповідного дозволу на строк 5 років, зокрема:

  • ТОВ Телекомунікаційна компанія «Вінтелепорт» - код кінцевий пункту сигналізації мережі СКС-7 у м. Вінниця;
  • ТОВ «УКРКОМ» - два коди транзитних пунктів сигналізації мережі СКС-7 у м. Київ;
  • ПАТ «Укртелеком» - код кінцевий пункту сигналізації мережі СКС-7 у cмт Більмак Запорізької області; два коди кінцевих пунктів сигналізації мережі СКС-7 у смт Велика Олександрівка Херсонської області зі строком задіяння 2 роки; скорочений номер 1549 для організації інформаційно-довідкової служби соціального спрямування «Підтримка цифрової грамотності населення» для використання у мережі фіксованого телефонного зв’язку на території України. Замовник послуги державна установа «Урядовий контактний центр» зі строком задіяння 1 рік;
  • ТОВ «МАКСНЕТ» код транзитний пункту сигналізації мережі СКС-7 у м. Харків зі строком задіяння 3 роки.

Згідно з підпунктом 7.2.7 Положення (переоформлення дозволу на вилучений за рішенням НКРЗІ номерний ресурс, що використовується споживачами) НКРЗІ переоформила за заявами суб’єктів господарювання три дозволи на використання номерного ресурсу:

  • ТОВ Телекомунікаційна компанія «Вінтелепорт» - ємністю 10000 номерів у м. Вінниця;
  •  ТОВ «УКРКОМ» - ємністю 84000 номерів у м. Київ;
  • ПАТ «Укртелеком» - ємністю 1000 номерів у м. Кременчук Полтавської області.

Комісія вилучила наступний номерний ресурс:

  • у ТОВ «ВІВЕКС УКРАЇНА» - два коди кінцевих пунктів сигналізації мережі СКС-7 у м. Київ згідно з підпунктом 10.1.1 Положення (якщо номерний ресурс або його частина не задіяний у строк, установлений у дозволі), що підтверджується листами операторів рухомого (мобільного) зв’язку;
  • за заявою оператора у ТОВ «лайфселл» - номерний ресурс ємністю 5000 номерів та код транзитний пункту сигналізації мережі СКС-7 у м. Сімферополь.

Рішення НКРЗІ стосовно розгляду проектів законів України та інших нормативно-правових актів

Відповідно до пункту 7 частини другої статті 14 та частини четвертої статті 16 Закону України «Про радіочастотний ресурс України» Комісія затвердила Зміни до Порядку регулювання тарифів на роботи (послуги) Державного підприємства «Український державний центр радіочастот» (далі – УДЦР), затвердженого рішенням НКРЗІ від 29.03.2012 № 169, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.04.2012 за № 588/20901. Дане рішення буде подано на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та набере чинності з дня його офіційного опублікування.

Відповідно до частини восьмої статті 42 Закону України «Про телекомунікації», Положення про НКРЗІ, враховуючи листи Міністерства цифрової трансформації України та Державної регуляторної служби України, Комісія схвалила доопрацьований проект рішення НКРЗІ «Про затвердження Порядку користування інформаційно-аналітичною системою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації». Даний проект рішення буде подано на погодження до заінтересованих державних органів.

Розглянувши лист Комітету Верховної Ради України з питань інформатизації та зв’язку та листи Секретаріату Кабінету Міністрів України, НКРЗІ висловилася за недоцільність прийняття проекту Закону України «Про електронні комунікації», реєстраційний номер 3014 від 05.02.2020 (далі – законопроект), у зв’язку із зауваженнями до нього. Як зазначено у пояснювальній записці, законопроект спрямований на визначення правових основ діяльності у сферах електронних комунікацій та радіочастотного спектру, виконання зобов’язань України, передбачених Угодою про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (далі – Угода про асоціацію), встановлення повноважень держави щодо управління та регулювання діяльності у сфері електронних комунікацій, а також прав, обов’язків та засад відповідальності фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у даній діяльності або користуються електронними комунікаційними послугами.

Водночас, виходячи з аналізу змісту положень, законопроект:

  • не забезпечує незалежності діяльності та адміністративної спроможності регуляторного органа у сфері електронних комунікацій та радіочастотного спектра, як це передбачено Угодою про асоціацію та Європейським кодексом електронних комунікацій;
  • не передбачає механізму утворення регуляторного органа, відбору, призначення та звільнення його голови та членів, фінансування, правовий статус та організаційно-правові засади діяльності;
  • не враховує світові тенденції конвергенції телекомунікаційних мереж та телекомунікаційних послуг;
  • не відповідає європейській практиці щодо забезпечення надання універсальної електронної комунікаційної послуги;
  • не встановлює повноважень регулятора щодо проведення державного нагляду на підставі звернення правоохоронних органів про порушення законодавства про електронні комунікації та/або радіочастотний спектр;
  • не передбачає можливості виключення з реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг за рішенням регуляторного органа у разі наявності акта уповноважених посадових осіб регуляторного органа про відсутність суб’єкта перевірки за місцем реєстрації;
  • нівелює зміни, запроваджені Законом України  18 вересня 2019 року  № 102-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо скорочення переліку видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню». Прийняття законопроекту у запропонованій редакції призведе до наповнення реєстру тисячами суб’єктів господарювання, які в реальності зазначену ними діяльність не здійснюють;
  • не передбачає внесення змін до Бюджетного кодексу України, розробки та прийняття Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» щодо здійснення радіочастотного моніторингу за рахунок бюджетних коштів;
  • не передбачає повноважень регулятора щодо визначення необхідності проведення відповідних конкурсів (тендерів, аукціонів), встановлення порядку та умов їх проведення, визначення результатів;
  • не містить визначень термінів, які використовуються по тексту законопроекту;
  • регламентує дублювання повноважень регуляторного органа та Антимонопольного комітету України в частині визначення домінуючого становища постачальника електронних комунікаційних мереж та/або послуг;
  • встановлює норми щодо автоматичної розсилки регулятором нагадування стосовно необхідності поновлення ліцензій, дозвільних документів у разі наближення строку їх завершення, що несе прямий ризик перекладання відповідальності за недотримання вимог законодавства з суб’єкта господарювання на регуляторний орган;
  • передбачає проведення заходів державного нагляду шляхом аналізу поданої регуляторної звітності, що не відповідає принципам здійснення державного нагляду (контролю) в частині прийняття відповідного рішення регуляторного органа, видачі посвідчення, складання акта за результатами проведення такого аналізу тощо;
  • передбачає об’єднання діючої Національної таблиці розподілу смуг радіочастот України та Плану використання радіочастотного ресурсу України  у єдиний документ - План розподілу і користування радіочастотним спектром в Україні, що не відповідає міжнародним стандартам.

У зв’язку із вищенаведеним Комісія направить в установленому порядку Комітету Верховної Ради України з питань цифрової трансформації, Міністерству цифрової трансформації України та Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України свій висновок стосовно недоцільності прийняття законопроекту.

Розглянувши проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Національної стратегії захисту дітей у цифровому середовищі на період до 2026 року», надісланий листом Міністерства цифрової трансформації України, Комісія погодила цей документ без зауважень.

Розглянувши проект розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану заходів на 2020 рік з реалізації Стратегії кібербезпеки України», надісланий листом Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, НКРЗІ погодила цей проект розпорядження без зауважень.

Керуючись частиною сьомою статті 75 Господарського кодексу України, Порядком списання об’єктів державної власності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2007 № 1314, розглянувши звернення УДЦР, Комісія надала згоду на списання майна УДЦР, що має значний фізичний знос та непридатне для подальшого використання.